innowacjaZakończył się rok szkolny 2020/2021, rok trudny, bo związany z brakiem fizycznej obecności uczniów w szkole, ale nie brakiem aktywności i chęci zdobywania wiedzy.

 

 

Innowacja pedagogiczna, której realizacji podjął się Zespół Przedmiotów Matematyczno - Przyrodniczych pod kierunkiem pani Krystyny Oliwy, była zaplanowana na normalny tryb pracy szkoły, ale sytuacja wymusiła wprowadzenie pewnych zmian i dostosowanie do aktualnych możliwości. Uczniowie podczas zdalnego nauczania mogli poszerzać swoją wiedzę z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych przygotowując prezentacje, warsztaty, biorąc udział w konkursach, a podczas Festiwalu Nauki zaprezentować swoje prace kolegom i koleżankom. Festiwal Nauki został podzielony na dwa etapy, dla klas 1-3 i 4-8.

 

Dzień pierwszy - piątek 18 czerwca, klasy 1 - 3:

 

Dziekanem tego dnia była Ewa Kaczanowska, uczennica klasy 7a, która prowadziła również wykład na temat motyla Fruczaka gołąbka (polskiego koliberka), zaobserwowanego przez nią w przydomowym ogrodzie. Pozostali wykładowcy zaprezentowali swoich, hodowanych w domu, pupili.

 

Ignacy Janik (6a) przedstawił nam ślimaka Achatina Achatina Fulika, Julia i Karolina Pitala (6a) zaprezentowały żółwia wodno–lądowego „Franklina”, Martyna Kozyra (6a) – aksolotla meksykańskiego, Błażej Ingarden (4a) – modliszki. Tylko aksolotl był wykonany z masy solnej, pozostałe zwierzęta uczniowie klas młodszych mogli podziwiać na żywo.

 

Na czas trwania festiwalu, na korytarzu szkolnym przygotowana została wystawa prac pokonkursowych: Mechanizm – organizm – zdrowie, Jedynkowe szkolne ZOO - zwierzęta z recyklingu oraz Moja Mała Ojczyzna. Prezentowane były również efekty zadań domowych długoterminowych „Ekosystem w słoiku”, lapbook „Woda”, modele budowy komórek. Mogliśmy również  podziwiać prace plastyczne z matematyki: plan miasta oraz koła i okręgi. Poszczególnymi stoiskami opiekowali się komisarze wystawy z klas: 5a, 6a, 7a,7b,8a.

 

 

budowa_komorki (1)
budowa_komorki (1)
budowa_komorki (2)
budowa_komorki (2)
budowa_komorki (3)
budowa_komorki (3)
budowa_komorki (4)
budowa_komorki (4)
budowa_komorki (5)
budowa_komorki (5)
budowa_komorki (6)
budowa_komorki (6)
budowa_komorki (7)
budowa_komorki (7)
ekosystem (1)
ekosystem (1)
ekosystem (2)
ekosystem (2)
ekosystem (3)
ekosystem (3)
ekosystem (4)
ekosystem (4)
ekosystem (5)
ekosystem (5)
ekosystem (6)
ekosystem (6)
festiwal_1_3 (1)
festiwal_1_3 (1)
festiwal_1_3 (2)
festiwal_1_3 (2)
festiwal_1_3 (3)
festiwal_1_3 (3)
festiwal_1_3 (4)
festiwal_1_3 (4)
festiwal_1_3 (5)
festiwal_1_3 (5)
festiwal_1_3 (6)
festiwal_1_3 (6)
festiwal_1_3 (7)
festiwal_1_3 (7)
festiwal_1-3 (1)
festiwal_1-3 (1)
festiwal_1-3 (2)
festiwal_1-3 (2)
festiwal_1-3 (3)
festiwal_1-3 (3)
festiwal_1-3 (4)
festiwal_1-3 (4)
festiwal_1-3 (5)
festiwal_1-3 (5)
festiwal_1-3 (6)
festiwal_1-3 (6)
festiwal_1-3 (7)
festiwal_1-3 (7)
festiwal_kl_1-3 (1)
festiwal_kl_1-3 (1)
festiwal_kl_1-3 (2)
festiwal_kl_1-3 (2)
festiwal_kl_1-3 (3)
festiwal_kl_1-3 (3)
festiwal_kl_1-3 (4)
festiwal_kl_1-3 (4)
festiwal_kl_1-3 (5)
festiwal_kl_1-3 (5)
festiwal_kl_1-3 (6)
festiwal_kl_1-3 (6)
mala_ojczyzna (1)
mala_ojczyzna (1)
mala_ojczyzna (2)
mala_ojczyzna (2)
mala_ojczyzna (3)
mala_ojczyzna (3)
mala_ojczyzna (4)
mala_ojczyzna (4)
zoo (1)
zoo (1)
zoo (2)
zoo (2)
zoo (3)
zoo (3)
zoo (4)
zoo (4)
zoo (5)
zoo (5)
zoo (6)
zoo (6)
zoo (7)
zoo (7)
zoo (8)
zoo (8)
zoo (9)
zoo (9)
zoo (10)
zoo (10)
zoo (11)
zoo (11)
zoo (12)
zoo (12)

 

Dzień drugi - poniedziałek 21 czerwca, klasy 4 – 8

 

Zajęcia podzielone zostały na cztery moduły: wykłady, warsztaty i pokazy, nauka z komputerem oraz wystawa prac.

 

„Sympozjum naukowe”. Opiekunami wykładowców były panie: Krystyna Oliwa i Teresa Salawa - Ogórek. Przedstawiciele klasy 7a Julia Wątor i Maria Olesek odkrywały przed słuchaczami „Tajemnice mózgu”, zaś Dominik Drożdż i Ewa Kaczanowska pokazali, że nie wszyscy widzimy to samo, czyli „Iluzje optyczne”. Damian Chwistek (8b) przedstawiał piękno rodzimej przyrody czyli „Gatunki chronione w Polsce”. Do wakacyjnych podróży zachęcali słuchaczy Roch Czernecki i Marcel Stąsiek (8a), pokazując piękno naszego kraju - „Walory turystyczne Polski” oraz innych części świata: Europa, Ameryka, Chiny. Uczniowie mieli okazję poznać niezwykłą ludolfinę, dzięki wykładowi „Liczba Pi” uczennicy Wiktorii Koszt (8b), zgłębiać tajemnice Enigmy „Enigma i szyfry” z Patricią Frevel (8b), oraz uzyskać informacje o „Złotej liczbie” od Julii Wątor, Dominika Drożdża i Marii Olesek (7a).

 

Pokazy i warsztaty matematyczne” przygotowane pod kierunkiem pań: Katarzyny Twardosz i Moniki Kozyry. Na spotkanie z królową nauk przygotowanych zostało siedem stanowisk.

 

1. Posadzkowanie - co ma wspólnego z matematyką? Uczniowie klasy 6a: Anna Kasperek, Martyna Kozyra, Miłosz Jacek, Mateusz Zając, Adam Hołuj i Konrad Dybeł przygotowali projekty różnych wzorów posadzek i zachęcali do wykonania własnych.

2.„Boska proporcja” w matematyce i innych dziedzinach życia. Uczniowie klasy 7a: Ewa Kaczanowska, Filip Klecha i Maria Gwóźdź pokazali, że w takich dziedzinach jak: matematyka, budowa świata roślin i zwierząt, projekty architektoniczne, dzieła sztuki, budowa instrumentów muzycznych można odnaleźć pewien ciąg, dzięki któremu wszystkie one nabierają szczególnych walorów artystycznych. Jest to ciąg Fibonacciego, z którym związane jest „boskie cięcie”(„złota proporcja”). Przy tym stanowisku można było się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy na temat „złotej proporcji” i sprawdzić, czy nasze ciało ową proporcję zachowuje

3.Tajemnice ukryte w sklejonym pasku papieru - Wstęga Mobiusa. Uczennice klasy 5a: Katarzyna Figuła, Ewa Pawlikowska i Oliwia Bętkowska wyjaśniały co to jest wstęga Mobiusa i jakie ma zastosowanie. Zachęcały do poznania jednego z przekształceń matematycznych – obrotu o różne kąty i zachęcały uczniów do wykonywania prostych eksperymentów matematycznych, wyciągania wniosków oraz formułowania własnych spostrzeżeń z przeprowadzonych doświadczeń.

4.Szyfrowanie. Marcel Stąsiek (8a) przedstawił, w jaki sposób zapisać tekst, aby stał się on nieczytelny dla osób trzecich. Przedstawił kilka rodzajów szyfrów.

5.Rozrywki matematyczne. Uczniowie klasy 5a: Jakub Jąkała, Jakub Chęć i Michał Sobczak przygotowali ciekawe zadania i łamigłówki matematyczne, z którymi mogli zmierzyć się uczniowie młodszych i starszych klas.

6.Zakodowane liczby - Uczniowie klasy 4a: Magdalena Drożdż, Karol Jacek i Antoni Muniak kontrolowali poprawność kolejności działań matematycznych i ich wyników, ponieważ wynik służył do odkodowania obrazka.

7.Haft matematyczny - Uczennice klasy 7b: Gabriela Kolmaga, Martyna Niedziółka, Oliwia Siatka i Daria Stec  udowadniały, że znajomość matematyki przydatna jest również podczas haftowania.

 

tajemnice (5)
tajemnice (5)
zakodowane_liczby (1)
zakodowane_liczby (1)
zakodowane_liczby (2)
zakodowane_liczby (2)
zakodowane_liczby (3)
zakodowane_liczby (3)
zakodowane_liczby (4)
zakodowane_liczby (4)
zakodowane_liczby (5)
zakodowane_liczby (5)
boska_proporcja (1)
boska_proporcja (1)
boska_proporcja (2)
boska_proporcja (2)
boska_proporcja (3)
boska_proporcja (3)
boska_proporcja (4)
boska_proporcja (4)
haft (1)
haft (1)
haft (2)
haft (2)
haft (3)
haft (3)
haft (4)
haft (4)
haft (5)
haft (5)
haft (6)
haft (6)
haft (7)
haft (7)
posadzkowanie (1)
posadzkowanie (1)
posadzkowanie (2)
posadzkowanie (2)
posadzkowanie (3)
posadzkowanie (3)
posadzkowanie (4)
posadzkowanie (4)
rozrywki (1)
rozrywki (1)
rozrywki (2)
rozrywki (2)
rozrywki (3)
rozrywki (3)
rozrywki (4)
rozrywki (4)
rozrywki (5)
rozrywki (5)
szyfrowanie (1)
szyfrowanie (1)
szyfrowanie (2)
szyfrowanie (2)
szyfrowanie (3)
szyfrowanie (3)
szyfrowanie (4)
szyfrowanie (4)
szyfrowanie (5)
szyfrowanie (5)
szyfrowanie (6)
szyfrowanie (6)
szyfrowanie (7)
szyfrowanie (7)
tajemnice (1)
tajemnice (1)
tajemnice (2)
tajemnice (2)
tajemnice (3)
tajemnice (3)
tajemnice (4)
tajemnice (4)

 

Escape room – fizyka wokół nas. Te zajęcia, w formie konkursu dla klas siódmych i ósmych, poprowadził pan Jerzy Zduń. Tematem były zagadki i zadania komputerowe z zakresu nauk przyrodniczych. Tutaj najlepsza okazała się klasa 8b, drugie miejsce zajęła klasa 7b, a kolejne 8a i 7a.

 

Na „Wystawie” niesłabnącym powodzeniem cieszyły się zwierzęta z recyklingu w szkolnym ZOO - panda, lama, sowa i pingwin, skradły serca chyba większości zwiedzających, szczególnie wśród uczniów klas młodszych. Niemało emocji budziły również, przygotowane przez uczniów, modele narządów wewnętrznych człowieka. Ogromne zaciekawienie budził model oka, ponieważ można go było rozłożyć na poszczególne elementy oraz mózg, jako najbardziej tajemniczy organ ludzki. Pięknie prezentowały się różnorodne ekosystemy w słojach, inspirowały do wykonania własnej, roślinnej dekoracji domu, której nie trzeba stale podlewać. Prace o Myślenicach i bliskim im rejonach dostarczyły dużo nieznanych, ciekawych informacji o ludziach, miejscach, zdarzeniach w naszej najbliższej okolicy.

 

Cieszymy się, że tak wielu uczniów zaangażowało się i aktywnie uczestniczyło w I Festiwalu Nauki w Jedynce, za co bardzo im dziękujemy. Mamy już liczne zgłoszenia uczniów chętnych do udziału w takiej innowacji w przyszłym roku. Jak widać koncepcja nauki przez doświadczenie i zabawę podoba się wszystkim i jest godna kontynuacji.

 

Tymczasem żegnamy się i życzymy wszystkim miłych wakacji. W wolnym czasie bacznie obserwujcie, bawcie się i rozwiązujcie zagadki. Nauka może być wspaniałą, również wakacyjną, przygodą.

 

Nauczyciele z Zespółu Przedmiotów Matematyczno - Przyrodniczych

 

zadania_dlugoterminowe (6)
zadania_dlugoterminowe (6)
organy_czlowieka (1)
organy_czlowieka (1)
organy_czlowieka (2)
organy_czlowieka (2)
organy_czlowieka (3)
organy_czlowieka (3)
organy_czlowieka (4)
organy_czlowieka (4)
organy_czlowieka (5)
organy_czlowieka (5)
organy_czlowieka (6)
organy_czlowieka (6)
organy_czlowieka (7)
organy_czlowieka (7)
organy_czlowieka (8)
organy_czlowieka (8)
organy_czlowieka (9)
organy_czlowieka (9)
organy_czlowieka (10)
organy_czlowieka (10)
organy_czlowieka (11)
organy_czlowieka (11)
organy_czlowieka (12)
organy_czlowieka (12)
organy_czlowieka (13)
organy_czlowieka (13)
organy_czlowieka (14)
organy_czlowieka (14)
organy_czlowieka (15)
organy_czlowieka (15)
organy_czlowieka (16)
organy_czlowieka (16)
organy_czlowieka (17)
organy_czlowieka (17)
organy_czlowieka (18)
organy_czlowieka (18)
organy_czlowieka (19)
organy_czlowieka (19)
organy_czlowieka (20)
organy_czlowieka (20)
organy_czlowieka (21)
organy_czlowieka (21)
organy_czlowieka (22)
organy_czlowieka (22)
organy_czlowieka (23)
organy_czlowieka (23)
organy_czlowieka (24)
organy_czlowieka (24)
zadania_dlugoterminowe (1)
zadania_dlugoterminowe (1)
zadania_dlugoterminowe (2)
zadania_dlugoterminowe (2)
zadania_dlugoterminowe (3)
zadania_dlugoterminowe (3)
zadania_dlugoterminowe (4)
zadania_dlugoterminowe (4)
zadania_dlugoterminowe (5)
zadania_dlugoterminowe (5)
1624021347039
1624021347039
1624021760121
1624021760121
1624021793533
1624021793533
1624288993869
1624288993869
1624288993884
1624288993884

Back to top