Przedstawiciele Rady Rodziców naszej szkoły postanowili rozszerzyć umiejętności uczniów o nieocenioną kaligrafię. Dlaczego akurat kaligrafia, która wydaje się w czasach powszechnej komputeryzacji przeżytkiem? Otóż kaligrafia to umiejętność przekształcania nieskoordynowanego bazgrołu w kształtną literę. Trzeba do tego użyć części mózgu odpowiedzialnych za analizę języka, percepcję wzrokową, myślenie abstrakcyjne, zdolności motoryczne, koordynację i orientację przestrzenną.
28 września odbyły się pierwsze z cyklu czterech zajęć. Uczestników zebrało się więcej niż planowano, bo ponad 20. Głównie były to dzieci z klas młodszych, ale było kilku przedstawicieli z klas 4 i 5. Uczestnicy z ogromnym entuzjazmem zabrali się do pracy. Każdy dostał do ręki obsadkę ze stalówką, kałamarz i kartkę papieru. I już po pierwszych minutach na papierze zaroiło się od kaligraficznych zwierzątek i szlaczków. Rodzina lisów, rodzina ptaszków, kaczka, zabawny jamnik. Dzieci nawet się nie zorientowały jak dużą pracę wykonały świetnie się przy tym bawiąc. Aż trudno było uwierzyć widząc klasowych urwisów, którzy zapamiętale wędrowali stalówkami po papierze, walcząc niekiedy z nieposłusznym piórem o prawidłowe kształty liter. Najlepszą rekomendacją dla kaligrafii niech będzie reakcja jednej z uczestniczek, która słysząc dźwięk dzwonka stwierdziła „głupia przerwa!” i odmówiła zakończenia zajęć. W związku z tym dzieciaki mogły zostać jeszcze o 15 minut dłużej, rozpoczynając pracę z pismem rondowym.
Przed uczniami są jeszcze trzy lekcje kaligrafii, a prace wykonane na zajęciach będzie można oglądnąć na wystawie (fizycznej i wirtualnej) po zakończeniu całego cyklu warsztatów. W listopadzie zostanie zorganizowany międzyszkolny konkurs kaligraficzny, który będzie podsumowaniem całego projektu.
Wniosek do Urzędu Miasta przygotowała jedna z mam naszych uczniów. W znacznej części projekt został sfinansowany z funduszy myślenickiej Inicjatywy Lokalnej. Zajęcia prowadzi Grzegorz Barasiński, polski kaligraf i nauczyciel, założyciel Polskiego Towarzystwa Kaligraficznego, z wykształcenia religioznawca, z zawodu skryba-iluminator. W organizację zajęć włączyła się pani Gabrysia Senderska, wychowawczyni klasy 2b. O stronę medialną i graficzną zadbała Maja Ingarden, mama uczniów naszej szkoły.
Link do informacji o naszym wykładowcy: LINK
Tekst i zdjęcia: M. Ingarden