orleta 4Jednym z tematów na lekcjach historii oraz języka polskiego w klasie ósmej są zagadnienia związane z II wojną światową. Poznajemy daty, ważne wydarzenia, fakty,  postaci, a także dzieła literackie, które powstały, aby dać świadectwo tego, co rozegrało się 83 lata temu na ziemiach polskich.

 

Film, który jest sztuką wizualną, operuje zupełnie innymi środkami przekazu, niż literatura. Oprócz prowadzenia narracji, może przekazywać informacje poprzez obraz, dźwięk czy muzykę – tym samym sprawia, że odczuwamy coś zdecydowanie mocniej.

 

Mieliśmy szansę przekonać się o tym 29. września, oglądając dzieło w reżyserii Krzysztofa Łukasiewicza  pt. Orlęta. Grodno ‘39. Film ten jest dramatycznym obrazem wojny z sowietami widzianym oczami dwunastoletniego chłopca, Leona – można by rzec, naszego rówieśnika, który zostaje wyrwany ze swojego codziennego życia, nagle musi dorosnąć i stawić czoła złu. Dla Leosia, Tadka, Eweliny oraz tysięcy polskich dzieci, rozpoczynająca się wojna stała się szkołą przyspieszonego dojrzewania, konfrontacją  z dramatyczną historią pisaną przez dorosłych. 17 września 1939 roku, na mocy porozumień sowiecko-niemieckich, Armia Czerwona wkroczyła do Polski. 20 września planowała zająć Grodno. Obrońcy miasta rozpoczęli heroiczną walkę. Nieliczne oddziały wojskowe  wspomagane były przez ludność cywilną, przede wszystkim młodzież szkolną. To właśnie dzieci i młodzież bohatersko bronili miasta, stając się ofiarami niezwykłego okrucieństwa okupantów. Orlęta. Grodno ‘39 dotyka tematów trudnych i ważnych zarazem  -  porusza problem niezawinionego cierpienia, walki, a także poczucia tożsamości, potrzeby przynależności, relacji międzyludzkich, postaw, jakie człowiek przyjmuje w obliczu niebezpieczeństwa.

 

Na te jakże istotne tematy mieliśmy szansę porozmawiać po projekcji nie tylko z naszymi nauczycielami, lecz przede wszystkim z samymi aktorami! Nasze zaproszenie do szkoły przyjęli bowiem Wit i Roch Czerneccy, mieszkańcy Myślenic, niegdyś uczniowie, którzy przemierzali te same szkolne korytarze, co my. Wit jest odtwórcą roli jednego z głównych bohaterów w filmie, Tadka Jasiukiewicza, młodego polskiego harcerza, którego pierwowzorem była autentyczna postać - Tadeusz Jasiński 13-letni obrońca Grodna, użyty przez sowietów jako żywa tarcza. Roch natomiast zagrał w kilku epizodach w filmie.

 

Spotkanie, które odbyło się 4. października i możliwość rozmowy z Witem oraz Rochem były dla nas bardzo cennym doświadczeniem. Mogliśmy dowiedzieć się, jak  wygląda dzień na planie zdjęciowym, poznać pracę aktora „od kuchni”, zadać pytania dotyczące technicznej strony produkcji, najtrudniejszych momentów. Bracia Czerneccy przybliżyli nam także własne początki, pierwsze kroki, jakie stawiali w branży filmowej. Opowiedzieli o pierwszych próbach, castingach, ale przede wszystkim udzielili kilku ważnych wskazówek dotyczących realizacji celów i marzeń. Istotne jest to, abyśmy zawsze  podążali za marzeniami, za tym, co jest dla nas ważne, co kochamy robić, odkrywali w sobie pasje! Porażki, słabsze momenty, które zapewne pojawią się na naszej drodze do celu, niech nas nie zniechęcają, ale wzmacniają, stanowią cenną lekcję! Wit i Roch, bardzo dziękujemy za możliwość spotkania się z Wami! Życzymy Wam dalszych sukcesów związanych z nauką oraz planami na przyszłość. Powodzenia!

Uczniowie klasy 8a i 8b

Źródło www. filmpolski.pl

 

orleta (2)
orleta (1)
orleta (3)
orleta (7)
orleta (4)
orleta (5)
wit i roch (1)
wit i roch (2)
orleta (6)

Back to top