inicjatywa logoRada Rodziców przy współpracy z Team Ingarden Education zorganizowała dla naszych uczniów cykl niecodziennych lekcji języka polskiego – tak zwanego PJM, czyli Polskiego Języka Migowego. W zajęciach wzięły udział dwie klasy: 6b i 7b.

 

Zapytacie, po co uczniom umiejętności „migania”? Nauka PJM umożliwia dostęp do świata ludzi, którzy żyją wśród nas, a komunikacja z nimi jest utrudniona. Ucząc się Polskiego Języka Migowego możemy pokazać im, że chcemy poznawać ich świat: świat, w którym każdy powinien żyć na równi z innymi. PJM może pomóc lepiej zrozumieć potrzeby, pragnienia, a także wymagania osób niesłyszących. Jest to też nowa umiejętność – język obcy, chociaż polski… Zapotrzebowanie na tłumaczy języka migowego jest i będzie coraz większe, więc warto popatrzeć na niego nie tylko z perspektywy ciekawostki, ale też jako potencjalne źródło dodatkowego dochodu, czy nawet przyszłościowy zawód.

 

Z projektu skorzystają nie tylko uczniowie uczestniczący w zajęciach, ale również osoby z niepełnosprawnościami (nie tylko osoby głuche), które staną się bardziej „widoczne” i rozumiane.

 

Czego nauczyli się uczniowie?

Poznali i stosowali w praktyce alfabet, podstawowe zwroty oraz konstrukcje zdań w Polskim Języku Migowym, a także zapoznali się z podstawowymi zasadami savoire vivre dotyczącymi osób niesłyszących.

 

Zalety posługiwania się PJM:

- możliwość komunikowania się z osobami niesłyszącymi 

- zdobycie nowych umiejętności językowych

- rozwój wyobraźni przestrzennej

- umiejętność logicznego myślenia

- poprawa pamięci oraz koncentracji

- wpływ na koordynację wzrokowo-ruchową i zdolności manualne

- stymulacja rozwoju intelektualnego

 

Dodatkowo z funduszy projektu zakupiony został podręcznik do nauki języka migowego z nagraniami, który dostępny jest w szkolnej bibliotece dla osób, które będą chciały kontynuować przygodę z językiem migowym.

 

Zajęcia poprowadziła Sabina Suruło – nauczycielka z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, z powodzeniem wprowadzająca elementy PJM do codziennej pracy. Wielu osobom jest też znana ze spektakli grupy „Misterium”.

 

Projekt „Migająca szkoła” został sfinansowany z funduszy Miasta i Gminy Myślenice w ramach Inicjatywy Lokalnej 2024. Szczegółami organizacji i koordynacją zajęła się Maja Ingarden.

 

Zapraszamy do oglądnięcia relacji filmowej przygotowanej przez Mikołaja Ingardena z klasy 6b – uczestnika „migających” lekcji – LINK.

 

Maja Ingarden

 

IMG_8040
IMG_8059
IMG_8322

Back to top