ratowanie to przygoda 27Elementy pedagogiki przygody (adventure education) na dobre zagościły w naszej szkole. Tym razem Rada Rodziców wraz z Team Ingarden Education zaplanowała dla klas szóstych zajęcia z pierwszej pomocy na niskich parkach linowych.

 

Uczestnicy zderzyli się z aktualnym problemem, czyli z powodzią. Grupa uczniów wcieliła się w ratowników, którzy musieli dotrzeć do otoczonych wodą domów i udzielić pomocy przedmedycznej przebywającym tam mieszkańcom. Zadania nie były trudne, ale wymagały współpracy w obrębie małych zespołów oraz całej grupy ratowników. Główne urazy to były skaleczenia, otarcia i stłuczenia, ale trafiło się też złamanie, oparzenie, czy poszkodowany nieoddychający, wymagający masażu serca. Dodatkowym narzędziem, które dodało energii na początku zajęć, a na końcu pomogło w kręgu podsumować działania ratowników, była Gumizela, elastyczna taśma pomagająca w integracji grupy.

 

Cóż to jest ta wspomniana na początku pedagogika przygody? Jest to innowacyjna forma edukacyjna, której podstawą jest zasada "learning by doing", czyli uczenie się przez działanie. Kluczowe jest stosowanie gier przygodowych oraz stwarzanie sytuacji problemowych, wymagających od uczestników szukania rozwiązania. Człowiek najwięcej uczy się poprzez, w pierwszej kolejności, osobiste doświadczenie, a następnie przez uczenie się bycia razem i wspólnego działania. Wiąże się to z kolejnym postulatem metody przygodowej – akceptacją niepowodzenia. W pedagogice przygody błąd uważa się za wychowawczy, kształcący, dający możliwość refleksyjnego spojrzenia na podejmowane decyzje i świadomego wprowadzania zmian w swoje postępowanie. Zaplanowane wyzwanie opiera się na wykorzystaniu określonego środka przygodowego – aktywności, najlepiej plenerowej, która jest podstawą działania dla grupy, ale też „pretekstem” do rozwijania osobowości. Trzeba tu pamiętać, że owa zaplanowana przygoda (np. zadanie na niskim parku linowym) jest tylko środkiem do osiągnięcia celu, nie jest celem samym w sobie. Koncentracja na procesie, a nie celu umożliwia wykorzystanie od strony wychowawczej zachodzących procesów grupowych.

 

Projekt został sfinansowany z funduszy Działaj Lokalnie.

 

Zajęcia poprowadziła Maja Ingarden. Fot. Błażej Ingarden, Maja Ingarden. 

 

Więcej o aktywnościach Team Ingarden: https://www.facebook.com/teamingarden

 

ratowanie_to_przygoda (22)
ratowanie_to_przygoda (23)
ratowanie_to_przygoda (24)
ratowanie_to_przygoda (25)
ratowanie_to_przygoda (26)
ratowanie_to_przygoda (27)
ratowanie_to_przygoda (1)
ratowanie_to_przygoda (3)
ratowanie_to_przygoda (4)
ratowanie_to_przygoda (5)
ratowanie_to_przygoda (6)
ratowanie_to_przygoda (7)
ratowanie_to_przygoda (8)
ratowanie_to_przygoda (9)
ratowanie_to_przygoda (10)
ratowanie_to_przygoda (11)
ratowanie_to_przygoda (12)
ratowanie_to_przygoda (13)
ratowanie_to_przygoda (14)
ratowanie_to_przygoda (15)
ratowanie_to_przygoda (16)
ratowanie_to_przygoda (17)
ratowanie_to_przygoda (18)
ratowanie_to_przygoda (19)
ratowanie_to_przygoda (20)
ratowanie_to_przygoda (21)

Back to top