Nietypowe święta na dobre zadomowiły się w szkolnym kalendarzu wydarzeń, stając się doskonałą formą upamiętnienia wyjątkowych ludzi, zjawisk czy też zagadnień. Poruszając ważne kwestie społeczne, historyczne, ekologiczne czy kulturowe poszerzają wiedzę uczniów i zachęcają do zaangażowania oraz uważnego postrzegania świata czy codziennego życia. Są również świetnym sposobem na pogłębienie wiedzy dzięki zajęciom i zabawom im towarzyszącym.
Obchodzony 26 lutego „Dzień Dinozaura” stał się dla uczniów klasy 2b Szkoły Podstawowej nr 1 w Myślenicach początkiem wielkiej, trwającej bez mała miesiąc, przygody z dinozaurami. Przygody wymagającej, rozwijającej, obfitującej w różne zwroty akcji m.in. ze względu na perypetie zdrowotne uczniów, ale co najważniejsze, wciągającej i satysfakcjonującej.
Uczniowie w ramach zajęć świetlicowych zapoznali się z historią oraz różnymi ciekawostkami dotyczącymi dinozaurów: kiedy żyły, jak wyglądały, czym się żywiły, oraz jaka prawdopodobnie była przyczyna ich wyginięcia. Dowiedzieli się również kim jest paleontolog i czym się zajmuje; co to są skamieniałości i czego możemy się dzięki nim dowiedzieć. Uczniowie poruszali też kwestie dotyczące śladów bytności dinozaurów we współczesnym świecie i podobieństw łączących dinozaury z ich potomkami.
Finalnym zadaniem wieńczącym obchody „Dnia Dinozaura” miało być wykonanie rzeźby dinozaura. Ostatecznie, pod opieką i ze wsparciem technicznym pani Ani Michalik, uczniowie zamiast jednego zwierzęcia wykonali trzy: DIPLODOKA, STEGOZAURA i MOZAZAURA.
Drugoklasiści pracowali w grupach wykazując się wielkim zaangażowaniem, fantastyczną kreatywnością, dobrą współpracą i niezłomną determinacją, która z ogromną niecierpliwością popychała nas wciąż dalej i dalej do kolejnego kroku finalizującego wykonanie całej postaci rzeźby. A pracy było co niemiara… Aby dobrze odzwierciedlić kształty dinozaurów oraz nadać im odpowiednią trwałość i twardość należało podzielić działania nad dinozaurami na kilka etapów.
I tak od początkowych postaci dinozaurów będących zlepkiem gazet i taśm malarskich, poprzez pracę z masą papierową, najbardziej brudzącą ale najchętniej i prawdziwie po mistrzowsku wykonywaną częścią tego projektu, kilkukrotnym nakładaniu warstw gazet i suszeniu dinozaurów na szkolnych ławkach, półkach, szafkach i parapetach, a kończąc na malowaniu akrylami uzyskaliśmy ostateczne kształty i kolory naszych dinozaurów.
Zadanie udało się uczniom znakomicie, a wyniki przerosły nasze najśmielsze oczekiwania.
STEGOZAUR – wykonawcy: Aniela Bzdek, Ola Jop
pomocnicy: Hania Łętocha, Iga Miętka
DIPLODOK –wykonawcy: Lila Stachura, Dorotka Spytkowska
pomocnicy: Adaś Pyrtek, Zosia Biela
MOZOZAUR – wykonawcy: Franiu Tondera, Leon Kania, Jaś Boczarski, Jaś Marchewka
pomocnicy: Mikołaj Tula
DEKORACJE – wykonawcy: Krzyś Wątor, Julianna Kluska, Hania Niemczura, Mikołaj Malina
Dziękujemy wszystkim pomocnikom, którzy aktywnie włączyli się w działania i tworzenie postaci dinozaurów. Było mnóstwo pracy ale też radości z tworzenia i niecierpliwości w oczekiwaniu na wynik. Czy było warto? Drugoklasiści nie mają co do tego żadnych wątpliwości! Wy - oceńcie sami…
Efekty pracy uczniów można było oglądać w szkole, przez dwa tygodnie na specjalnie zorganizowanej wystawie dinozaurów wraz z gazetką o życiu i różnych ciekawostkach na temat tych wspaniałych i intrygujących zwierząt. Fotorelację z poszczególnych etapów powstawania dinozaurów można zobaczyć na stronie internetowej szkoły. Zachęcamy do odwiedzin!
Wszystkich zainteresowanych, natomiast zapewniamy, że w tej technice nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa! Do zobaczenia przy kolejnych projektach! 😉
Michalik Anna
wychowawca świetlicy