KLASA 6A
Materiały (PLIK PDF):
LEKCJA 25.06 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 24.06 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 4.06 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 28.05 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 21.05 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 14.05 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 7.05 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 30.04 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 23.04 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 16.04 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 2.04 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 26.03 - KLIKNIJ TUTAJ.
Wcześniejsze:
KLASA VI
Szanowni Państwo,
serdecznie zachęcam, aby w pierwszym tygodniu bez zajęć szkolnych uczniowie klas VI zapoznali się z tematem z podręcznika "Nowe potęgi europejskie" - tj. stronami 138-142.
W zeszytach niech uczniowie zamieszczą krótkie notatki charakteryzujące w kilku zdaniach przeprowadzone reformy w Rosji, Prusach i w Austrii oraz ocenią (własnymi słowami) ich wpływ na sytuację gospodarczą kraju.
Łączę wyrazu szacunku, Jadwiga Lenart
KLASA 6B
LEKCJA 24.06 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 10.06 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 3.06 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 27.05 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 20.05 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 13.05 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 6.05 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 29.04 - KLIKNIJ TUTAJ. (prezentacja ppt 7MB)
LEKCJA 22.04 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 15.04 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 8.04 - KLIKNIJ TUTAJ.
LEKCJA 1.04 - KLIKNIJ TUTAJ.
Data dodania: 24.03.2020.
Klasa 6b Lekcja – 25 marca 2020 roku
Temat: Od absolutyzmu do republiki – powtórzenie.
I. MONARCHIA ABSOLUTNA WE FRANCJI
- Od końca XVI wieku kolejni władcy Francji stopniowo zwiększali zakres swoich uprawnień;
- Ludwik XIV – zasłynął w historii tym, że podporządkował sobie całe Państwo, tj. sprawował we Francji rządy absolutne, nazywany był ,,Królem – słońce”;
- Ludwik XIV jako władca absolutny sam ustanawiał prawa, którym jako jedyny nie musiał się podporządkować, był najwyższym sędzią i dysponował pełnią władzy nad wojskiem;
- Francja Ludwika XIV była europejską potęgą, dopiero pod koniec jego rządów (zmarł w 1715 roku) nadmierne wydatki na armię i dwór królewski doprowadziły do kryzysu gospodarczego i zubożenia francuskiego społeczeństwa;
II. MONARCHIA PARLAMENTARNA W ANGLII
- W pierwszej połowie XII wieku angielscy królowie dążyli do uzyskania władzy absolutnej. Wywołało to sprzeciw parlamentu i znacznej części społeczeństwa;
- W Anglii wybuchła wojna domowa pomiędzy zwolennikami monarchy a zwolennikami parlamentu, która zakończyła się przegraną króla. W 1649 roku w Anglii wprowadzono ustrój republikański;
- Po śmierci Oliviera Cromwella parlament przywrócił w Anglii monarchię. Miała ona jednak inny charakter, na skutek wprowadzonych w niej zmian (władza parlamentarna należała do parlamentu, a wykonawcza do rządu, zaś król sprawował głównie funkcje reprezentacyjne);
III. OŚWIECENIE W EUROPIE
- W XVII wieku we Francji, a następnie w całej Europie rozpowszechniły się idee oświeceniowe. Ludzie zaczęli głosić pochwałę rozumu, wiedzy i doświadczenia. Byli krytyczni wobec nauk Kościoła katolickiego, władzy absolutnej oraz przywilejów szlachty i duchowieństwa;
- W oświeceniu intensywnie rozwijały się takie dziedziny nauki, jak: matematyka, astronomia, fizyka, chemia, biologia;
- Monteskiusz stworzył koncepcję trójpodziału władzy. Zgodnie z tą zasadą władza dzieli się na:
Prawodawczą;
Wykonawczą;
Sądowniczą;
- W sztuce oświecenia dominował klasycyzm. Cechowały go harmonia, oszczędność w zdobieniach i liczne nawiązania do antyku;
IV. NOWE POTĘGO EUROPEJSKIE
- W XVIII WIEKU W Prusach, Austrii i Rosji wprowadzono system rządów zwany absolutyzmem oświeconym. W tej formie rządów panujący przyznawali pewne swobody poddanym, mieli jednak pełnię władzy. Głosili przy tym, że ich władza pochodzi od ludu i jest sprawowana dla jego dobra;
- Do najwybitniejszych władców tego okresu należą:
* król Prus Fryderyk II Wielki;
* cesarz Austrii Józef II;
* car Rosji Piotr I Wielki;
- Władcy Prus, Austrii i Rosji przeprowadzili wiele reform w duchu oświecenia. Dzięki reformom i nowym podatkom wrosły dochody z handlu i rzemiosła. Poddani uzyskali też szerszy niż dotychczas dostęp do edukacji. Zmodernizowano gospodarkę, system podatkowy, sposób zarzadzania państwem oraz armie. Uczyniło to z Austrii, Prus i Rosji nowe europejskie potęgi;
Zadanie:
Jeśli masz możliwości techniczne serdecznie zachęcam, abyś przypomniał sobie omówione w rozdziale IV ,,Od absolutyzmu do republiki” tematy przy pomocy krótkich filmików, do których linki zamieszczam poniżej. Proszę, aby filmy oglądać, a nie wyłącznie słuchać z racji na walory wizualne, wpływające na zwiększoną percepcje. Co prawda filmy są cztery, ale proszę zwrócić uwagę na czas ich trwania, łącznie nie zajmują nawet 25 minut.
Jadwiga Lenart
Wcześniejsze:
KLASA VI
Szanowni Państwo,
serdecznie zachęcam, aby w pierwszym tygodniu bez zajęć szkolnych uczniowie klas VI zapoznali się z tematem z podręcznika ,,Nowe potęgi europejskie" - tj. stronami 138-142.
W zeszytach niech uczniowie zamieszczą krótkie notatki charakteryzujące w kilku zdaniach przeprowadzone reformy w Rosji, Prusach i w Austrii oraz ocenią (własnymi słowami) ich wpływ na sytuację gospodarczą kraju.
Łączę wyrazu szacunku, Jadwiga Lenart
MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO:
Szanowni Państwo,
serdecznie zachęcam do zapoznania się z ofertą edukacyjną Muzeum Postania Warszawskiego na czas rozpoczętego tygodnia. Oferta Muzeum może być ciekawą alternatywną w czasie wolnym od nauki zwłaszcza dla tych z Państwa dzieci, które interesują się historią, a nie miały jeszcze okazji zwiedzić tej instytucji. Zachęcam również, aby zwrócić uwagę na lekcje historii on-line o tych trudnych wydarzeniach dostosowaną do wieku Państwa dzieci, tj. lekcję z godziny 12:00.
Zamieszczam link do strony internetowej Muzeum – kliknij tutaj.
Poniżej codzienny harmonogram za informacją z Portalu społecznościowego Muzeum:
,,Od poniedziałku (16.03) Muzeum Powstania Warszawskiego będzie się z Wami łączyć on-line. Codziennie minimum 4 wejścia na żywo z naszymi ekspertami, którzy podzielą się swoją wiedzą i pasją. Do zobaczenia po drugiej stronie ekranów.
Rozkład jazdy od poniedziałku 16.03 do piątku 20.03:
Godz. 9.00
Wirtualne zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego
Godz. 10.00
Lekcja historii on-line // Poziom: VII klasy szkoły podstawowej i starsi
Godz. 12.00
Lekcja historii on-line // Poziom: uczniowie klas I-VI (szkoły podstawowe)
Godz. 14.00
Wykład historyczny // Poziom: licealiści, studenci i wszyscy zainteresowani”.
Jednocześnie informuje, ze w najbliższym czasie do wiadomości Państwa dzieci podam zakres materiału do przerobienia w tym tygodniu.
Dziękuję i pozdrawiam.
z poważaniem
Jadwiga Lenart