KLASA 6A

Materiały (PLIK PDF):

LEKCJA 25.06 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 24.06 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 4.06 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 28.05 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 21.05 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 14.05 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 7.05 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 30.04 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 23.04 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 16.04 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 2.04 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 26.03 - KLIKNIJ TUTAJ.


Wcześniejsze:

KLASA VI

Szanowni Państwo,

serdecznie zachęcam, aby w pierwszym tygodniu bez zajęć szkolnych uczniowie klas VI zapoznali się z tematem z podręcznika "Nowe potęgi europejskie" - tj. stronami 138-142.

W zeszytach niech uczniowie zamieszczą krótkie notatki charakteryzujące w kilku zdaniach przeprowadzone reformy w Rosji, Prusach i w Austrii oraz ocenią (własnymi słowami) ich wpływ na sytuację gospodarczą kraju.

Łączę wyrazu szacunku, Jadwiga Lenart


KLASA 6B

LEKCJA 24.06 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 10.06 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 3.06 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 27.05 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 20.05 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 13.05 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 6.05 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 29.04 - KLIKNIJ TUTAJ. (prezentacja ppt 7MB)

LEKCJA 22.04 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 15.04 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 8.04 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 1.04 - KLIKNIJ TUTAJ.


Data dodania: 24.03.2020.

Klasa 6b Lekcja – 25 marca 2020 roku

Temat:  Od absolutyzmu do republiki – powtórzenie.

I. MONARCHIA ABSOLUTNA WE FRANCJI

- Od końca XVI wieku kolejni władcy Francji stopniowo zwiększali zakres swoich uprawnień;

- Ludwik XIV  – zasłynął w historii tym, że podporządkował sobie całe Państwo, tj. sprawował we Francji rządy absolutne, nazywany był ,,Królem – słońce”;

- Ludwik XIV jako władca absolutny sam ustanawiał prawa, którym jako jedyny nie musiał się podporządkować, był najwyższym sędzią i dysponował pełnią władzy nad wojskiem;

- Francja Ludwika XIV była europejską potęgą, dopiero pod koniec jego rządów (zmarł w 1715 roku) nadmierne wydatki na armię i dwór królewski doprowadziły do kryzysu gospodarczego i zubożenia francuskiego społeczeństwa;

II. MONARCHIA PARLAMENTARNA W ANGLII

- W pierwszej połowie XII wieku angielscy królowie dążyli do uzyskania władzy absolutnej. Wywołało to sprzeciw parlamentu i znacznej części społeczeństwa;

- W Anglii wybuchła wojna domowa pomiędzy zwolennikami monarchy a zwolennikami parlamentu, która zakończyła się przegraną króla. W 1649 roku w Anglii wprowadzono ustrój republikański;

- Po śmierci Oliviera Cromwella parlament przywrócił w Anglii monarchię. Miała ona jednak inny charakter, na skutek wprowadzonych w niej zmian (władza parlamentarna należała do parlamentu, a wykonawcza do rządu, zaś król sprawował głównie funkcje reprezentacyjne);

III. OŚWIECENIE W EUROPIE

- W XVII wieku we Francji, a następnie w całej Europie rozpowszechniły się idee oświeceniowe. Ludzie zaczęli głosić pochwałę rozumu, wiedzy i doświadczenia. Byli krytyczni wobec nauk Kościoła katolickiego, władzy absolutnej oraz przywilejów szlachty i duchowieństwa;

- W oświeceniu intensywnie rozwijały się takie dziedziny nauki, jak: matematyka, astronomia, fizyka, chemia, biologia;

- Monteskiusz stworzył koncepcję trójpodziału władzy. Zgodnie z tą zasadą władza dzieli się na:

Prawodawczą;

Wykonawczą;

Sądowniczą;

- W sztuce oświecenia dominował klasycyzm. Cechowały go harmonia, oszczędność w zdobieniach i liczne nawiązania do antyku;

IV. NOWE POTĘGO EUROPEJSKIE

- W XVIII WIEKU W Prusach, Austrii i Rosji wprowadzono system rządów zwany absolutyzmem oświeconym. W tej formie rządów panujący przyznawali pewne swobody poddanym, mieli jednak pełnię władzy. Głosili przy tym, że ich władza pochodzi od ludu i jest sprawowana dla jego dobra;

- Do najwybitniejszych władców tego okresu należą:

* król Prus Fryderyk II Wielki;

* cesarz Austrii Józef II;

* car Rosji Piotr I Wielki;

- Władcy Prus, Austrii i Rosji przeprowadzili wiele reform w duchu oświecenia. Dzięki reformom i nowym podatkom wrosły dochody  z handlu i rzemiosła. Poddani uzyskali też szerszy niż dotychczas dostęp do edukacji. Zmodernizowano gospodarkę, system podatkowy, sposób zarzadzania państwem oraz armie. Uczyniło to z Austrii, Prus i Rosji nowe europejskie potęgi;

Zadanie:

Jeśli masz możliwości techniczne serdecznie zachęcam, abyś przypomniał sobie omówione w rozdziale IV ,,Od absolutyzmu do republiki” tematy przy pomocy krótkich filmików, do których linki zamieszczam poniżej. Proszę, aby filmy oglądać, a nie wyłącznie słuchać z racji na walory wizualne, wpływające na zwiększoną percepcje. Co prawda filmy są cztery, ale proszę zwrócić uwagę na czas ich trwania, łącznie nie zajmują nawet 25 minut.

 

 

 

 

 

Jadwiga Lenart


Wcześniejsze:

KLASA VI

Szanowni Państwo,

serdecznie zachęcam, aby w pierwszym tygodniu bez zajęć szkolnych uczniowie klas VI zapoznali się z tematem z podręcznika ,,Nowe potęgi europejskie" - tj. stronami 138-142.

W zeszytach niech uczniowie zamieszczą krótkie notatki charakteryzujące w kilku zdaniach przeprowadzone reformy w Rosji, Prusach i w Austrii oraz ocenią (własnymi słowami) ich wpływ na sytuację gospodarczą kraju.

Łączę wyrazu szacunku, Jadwiga Lenart


 

 

MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO:

Szanowni Państwo,

serdecznie zachęcam do zapoznania się z ofertą edukacyjną Muzeum Postania Warszawskiego na czas rozpoczętego tygodnia. Oferta Muzeum może być ciekawą alternatywną w czasie wolnym od nauki zwłaszcza dla tych z Państwa dzieci, które interesują się historią, a nie miały jeszcze okazji zwiedzić tej instytucji. Zachęcam również, aby zwrócić uwagę na lekcje historii on-line o tych trudnych wydarzeniach dostosowaną do wieku Państwa dzieci, tj. lekcję z godziny 12:00.

Zamieszczam link do strony internetowej Muzeum – kliknij tutaj.

 

Poniżej codzienny harmonogram za informacją z Portalu społecznościowego Muzeum:

,,Od poniedziałku (16.03) Muzeum Powstania Warszawskiego będzie się z Wami łączyć on-line. Codziennie minimum 4 wejścia na żywo z naszymi ekspertami, którzy podzielą się swoją wiedzą i pasją. Do zobaczenia po drugiej stronie ekranów.

Rozkład jazdy od poniedziałku 16.03 do piątku 20.03:

Godz. 9.00

Wirtualne zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego

Godz. 10.00

Lekcja historii on-line // Poziom: VII klasy szkoły podstawowej i starsi

Godz. 12.00

Lekcja historii on-line // Poziom: uczniowie klas I-VI (szkoły podstawowe)

Godz. 14.00

Wykład historyczny // Poziom: licealiści, studenci i wszyscy zainteresowani”.

Jednocześnie informuje, ze w  najbliższym czasie do wiadomości Państwa dzieci podam zakres materiału do przerobienia w tym tygodniu.

Dziękuję i pozdrawiam.

z poważaniem

Jadwiga Lenart

Back to top