KLASA 6A

Materiały (PLIK PDF):

LEKCJA 26.03 - KLIKNIJ TUTAJ.

 


Data dodania: 24.03.2020.

Klasa 6b Lekcja – 25 marca 2020 roku

Temat:  Od absolutyzmu do republiki – powtórzenie.

I. MONARCHIA ABSOLUTNA WE FRANCJI

- Od końca XVI wieku kolejni władcy Francji stopniowo zwiększali zakres swoich uprawnień;

- Ludwik XIV  – zasłynął w historii tym, że podporządkował sobie całe Państwo, tj. sprawował we Francji rządy absolutne, nazywany był ,,Królem – słońce”;

- Ludwik XIV jako władca absolutny sam ustanawiał prawa, którym jako jedyny nie musiał się podporządkować, był najwyższym sędzią i dysponował pełnią władzy nad wojskiem;

- Francja Ludwika XIV była europejską potęgą, dopiero pod koniec jego rządów (zmarł w 1715 roku) nadmierne wydatki na armię i dwór królewski doprowadziły do kryzysu gospodarczego i zubożenia francuskiego społeczeństwa;

II. MONARCHIA PARLAMENTARNA W ANGLII

- W pierwszej połowie XII wieku angielscy królowie dążyli do uzyskania władzy absolutnej. Wywołało to sprzeciw parlamentu i znacznej części społeczeństwa;

- W Anglii wybuchła wojna domowa pomiędzy zwolennikami monarchy a zwolennikami parlamentu, która zakończyła się przegraną króla. W 1649 roku w Anglii wprowadzono ustrój republikański;

- Po śmierci Oliviera Cromwella parlament przywrócił w Anglii monarchię. Miała ona jednak inny charakter, na skutek wprowadzonych w niej zmian (władza parlamentarna należała do parlamentu, a wykonawcza do rządu, zaś król sprawował głównie funkcje reprezentacyjne);

III. OŚWIECENIE W EUROPIE

- W XVII wieku we Francji, a następnie w całej Europie rozpowszechniły się idee oświeceniowe. Ludzie zaczęli głosić pochwałę rozumu, wiedzy i doświadczenia. Byli krytyczni wobec nauk Kościoła katolickiego, władzy absolutnej oraz przywilejów szlachty i duchowieństwa;

- W oświeceniu intensywnie rozwijały się takie dziedziny nauki, jak: matematyka, astronomia, fizyka, chemia, biologia;

- Monteskiusz stworzył koncepcję trójpodziału władzy. Zgodnie z tą zasadą władza dzieli się na:

Prawodawczą;

Wykonawczą;

Sądowniczą;

- W sztuce oświecenia dominował klasycyzm. Cechowały go harmonia, oszczędność w zdobieniach i liczne nawiązania do antyku;

IV. NOWE POTĘGO EUROPEJSKIE

- W XVIII WIEKU W Prusach, Austrii i Rosji wprowadzono system rządów zwany absolutyzmem oświeconym. W tej formie rządów panujący przyznawali pewne swobody poddanym, mieli jednak pełnię władzy. Głosili przy tym, że ich władza pochodzi od ludu i jest sprawowana dla jego dobra;

- Do najwybitniejszych władców tego okresu należą:

* król Prus Fryderyk II Wielki;

* cesarz Austrii Józef II;

* car Rosji Piotr I Wielki;

- Władcy Prus, Austrii i Rosji przeprowadzili wiele reform w duchu oświecenia. Dzięki reformom i nowym podatkom wrosły dochody  z handlu i rzemiosła. Poddani uzyskali też szerszy niż dotychczas dostęp do edukacji. Zmodernizowano gospodarkę, system podatkowy, sposób zarzadzania państwem oraz armie. Uczyniło to z Austrii, Prus i Rosji nowe europejskie potęgi;

Zadanie:

Jeśli masz możliwości techniczne serdecznie zachęcam, abyś przypomniał sobie omówione w rozdziale IV ,,Od absolutyzmu do republiki” tematy przy pomocy krótkich filmików, do których linki zamieszczam poniżej. Proszę, aby filmy oglądać, a nie wyłącznie słuchać z racji na walory wizualne, wpływające na zwiększoną percepcje. Co prawda filmy są cztery, ale proszę zwrócić uwagę na czas ich trwania, łącznie nie zajmują nawet 25 minut.

 

 

 

 

 

Jadwiga Lenart

 

 

Back to top