20250626 004521W drugim semestrze roku szkolnego 2024/2025 w okresie od kwietnia do ostatnich dni czerwca, uczniowie klasy 2b wzięli udział w wyjątkowym projekcie rękodzielniczym, realizowanym w świetlicy szkolnej pt. „Szydełkowe zmagania – robótki ręczne w rozwoju motoryki małej oraz kompetencji matematycznych, technicznych i społeczno-emocjonalnych”.

 

Uczniowie w ramach prowadzonej innowacji świetlicowej mieli okazję poznać wyjątkowy świat szydełkowania. Podczas cyklu zajęć dzieci uczyły się, jak własnoręcznie tworzyć rzeczy ze sznurka bawełnianego, poliestrowego, włóczki oraz kordonka – krok po kroku opanowały podstawowe ściegi, takie jak pętelki, oczka łańcuszka, półsłupki, słupki czy magiczne kółka oraz bardziej skomplikowane tzn. zmniejszenia i zwiększenia wykorzystywane w technice amigurumi, nauczyły się także zszywać robótkę i ukrywać nitki, by uzyskać estetyczny efekt.

 

Podczas trwania projektu uczniowie klasy 2b uczęszczający na świetlicę – ok.19 osób wykonali m.in. kolorowe podkładki (okrągłe i prostokątne), małe saszetki, torebki, kwiaty płaskie i przestrzenne, m.in. tulipany, róże, kwadratowe breloczki, a także wielkanocne dekoracje – koszyczki, kurki, zajączki oraz serduszka. Bardziej zawansowane osoby wykonały również miniaturową sówkę amigurumi i kwiaty stojące w szydełkowej doniczce. Terminy świąt okolicznościowych i uroczystości rodzinnych mobilizowały młodych rękodzielników do systematycznej pracy i dokańczania projektów na czas. Prace były nie tylko efektowne, ale też dawały dzieciom mnóstwo satysfakcji i radości przekuwanej w dumę podczas prezentowania swoich dzieł rodzicom, którzy z radością podziwiali efekty ich wysiłku! Zdecydowana większość uczniów była bardzo zaangażowana w  zajęcia i z wielkim entuzjazmem podejmowała kolejne wyzwania próbując nowych technik oraz ciesząc się z własnych postępów w szydełkowaniu. Choć nie wszystkie dzieci „złapały szydełkowego bakcyla” to każdy uczestnik miał szansę spróbować czegoś „innego”, nowego.

 

Innowacja pedagogiczna pt. „Szydełkowe zmagania” miała na celu nie tylko naukę podstaw szydełkowania, ale także wspieranie rozwoju motoryki małej, zdolności technicznych, umiejętności matematycznego myślenia (liczenie oczek, planowanie), a także kompetencji społecznych i emocjonalnych.

 

To był projekt, który pokazał, że rękodzieło potrafi nie tylko rozwijać zdolności manualne, ale też dawać radość, uczyć cierpliwości i inspirować do kreatywnego spędzania wolnego czasu nie tylko samemu ale również w grupie znajomych osób.

 

Zajęcia z szydełkowania pokazały dzieciom, że wytrwałość, cierpliwość i kreatywność przynoszą dobre efekty oraz są wspaniałą okazją do budowania wiary we własne możliwości.

 

Anna Michalik

wychowawca świetlicy

 

20250625_231138
20250625_231335
20250625_231526
20250625_232522
20250625_233421
20250625_233756
20250625_234044
20250625_235000
20250625_235222
20250626_000633
20250626_003911
20250626_004049
20250626_004521
20250626_005353
20250626_010413
20250627_065343
20250625_230522
20250625_230705

Back to top