baner6
IMG_8819
baner8
baner7
baner5
IMG_5673
Previous Next
1 2 3 4 5 6 7 8
 dziennik elektroniczny  plan lekcji  zastępstwa

                                                           PRZEKAŻ NASZEJ SZKOLE 1,5% PODATKU - KLIKNIJ TUTAJ.

                                                                       REKRUTACJA 2024/2025 - KLIKNIJ TUTAJ.

                                                            KONKURSY Z OKAZJI 150-LECIA SZKOŁY - KLIKNIJ TUTAJ.

                                                                   DNI WOLNE W 2 PÓŁROCZU - KLIKNIJ TUTAJ.

Materiały do lekcji (pliki pdf)

LEKCJA 8.06 (KLASA 7A) oraz 9.06  (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 2 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 4.06 (KLASA 7A) oraz 5.06  (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 1.06 (KLASA 7A) oraz 2.06  (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 25.05 (KLASA 7A) oraz 26.05  (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 21.05 (KLASA 7A) oraz 22.05  (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 18.05 (KLASA 7A) oraz 19.05  (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 2 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 14.05 (KLASA 7A) oraz 15.05  (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 11.05 (KLASA 7A) oraz 8.05  (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 11.05 (KLASA 7A) oraz 8.05 i 12.05 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 5.05 (KLASA 7A) oraz 8.05 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 5.05 (KLASA 7A) oraz 8.05 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 30.04 (KLASA 7A) oraz 5.05 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

 

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 27.04 (KLASA 7A) oraz 28.04 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 2 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 23.04 (KLASA 7A) oraz 24.04 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 20.04 (KLASA 7A) oraz 21.04 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 2 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 15.04 (KLASA 7A) oraz 16.04 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 2 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 6.04 (KLASA 7A) oraz 7.04 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 2 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 1.04 (KLASA 7A) oraz 2.04 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 2 - KLIKNIJ TUTAJ.

LEKCJA 30.03 (KLASA 7A) oraz 31.03 (KLASA 7B) - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 2 - KLIKNIJ TUTAJ.

ZAŁĄCZNIK NR 3 - KLIKNIJ TUTAJ.


Data dodania: 25.03.2020.

Przedmiot

Język polski

data

26.03.2020 r i 27.03.2020 r

klasa

7a oraz 7b

Temat

Kim jest bohater? – Adam Mickiewicz „Reduta Ordona”

Cel

- zapoznanie z wierszem A. Mickiewicza oraz interpretacja utworu

- refleksja nad rolą bohaterów w życiu człowieka

- doskonalenie umiejętności pisania dłużej formy wypowiedzi

Materiały

- podręcznik

- karta pracy

- fragment filmu z 2000 roku w reż. Pawła Komorowskiego. Ekranizacja powieści: „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego. Bohater Bernard Zygier recytuje „Redutę Ordona” (czas: 5 min.18 s) - LINK

- Film edukacyjny (ok.4 min) do lekcji o powstaniu listopadowym na platformie edukacyjnej www.historiadlapolonii.pl  - LINK

- słownik języka polskiego (hasło: bohater)

- słownik terminów literackich

- aranżacja tekstu Mickiewicza  Muzyka: Haydamaky Słowa: Adam Mickiewicz, Maksym Rylski - LINK

   

PRZEBIEG LEKCJI

 

 

Kontekst historyczny

I. Zapoznaj się z podstawowymi informacjami historycznymi na temat sytuacji politycznej Polski na początku XIX wieku ze szczególnym uwzględnienie powstania listopadowego. Proponowany materiał filmowy lub własne poszukiwania na ten temat powinny dać ci odpowiedz m.in. na następujące pytania:

1.Jak wyglądało polskie godło?

2.Kto i dlaczego rządził Polakami?

3.Kiedy wybuchło powstanie listopadowe i dlaczego upadło?

4. Jaką postawę wobec zaborcy przyjmowali Polacy na przykładzie Sowińskiego?

II. Znajdź w dowolnych źródłach znaczenie słowa: reduta (np. podręcznik str.157)

III. Znajdź w dowolnych źródłach krotkie informacje na temat Juliana Konstantego Ordona (np. podręcznik str. 157 i 161)

 

analiza i interpretacja utworu Mickiewicza

Przeczytaj uważnie tekst a następnie – pracując z tekstem- odpowiedz na pytania w zeszycie :

1.      Do jakiego rodzaju literackiego należy Reduta Ordona? Uzasadnij

2.      Zapisz w 6 punktach plan najważniejszych wydarzeń tekstu Mickiewicza

3.      Określ czas i miejsce opisanego wydarzenie, postacie biorące w nim udział.

4.      Kto opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze? Znajdź odpowiedni fragm.

5.      Porównaj sposób, w jaki zostali ukazani obrońcy reduty i atakujący ich oddziały rosyjskie, np.

 

Polacy

Rosjanie

jakim kolorem opisuje wojska?

   

do czego porównuje Polaków i Rosjan?

   

Jakie jest wyposażenie wojsk?

   

6.      Jak zostaje oceniony czyn Ordona? Możesz to zrobić czytając dokładnie końcowe fragm. utworu i zastanawiając się nad cytatem:

On będzie Patron szańców! - Bo dzieło zniszczenia

W dobrej sprawie jest święte, Jak dzieło tworzenia;

 

Zapamiętaj!

Epoka: Romantyzm

Rodzaj literacki: liryka
 Wiersz, poemat z elementami epiki ( narrator, wydarzenia) i liryki ( zapis, uczucia, itp.).
Czas akcji: 6 września 1831 r.(powstanie listopadowe)
Miejsce akcji: Wola, Warszawa
Narrator: Stefan Garczyński - adiutant generała Jana Umińskiego, dowodzący obroną Warszawy. Narrator jest bezpośrednim świadkiem wydarzeń i opowiada o nich w pierwszej osobie

 

Tematem utworu jest historia obrony Fortu numer 54 na Woli, w Warszawie w czasie powstania listopadowego.. Artylerią tej placówki dowodził kapitan Julian Konstanty Ordon . 6 września, tuż po zdobyciu reduty przez Rosjan, nastąpił w niej wybuch amunicji. Wszyscy sądzili, że dokonał tego sam Ordon, jednocześnie ginąc pod gruzami reduty. Ordon został bohaterem , który oddał swoje Zycie za wolność swojego kraju, za ojczyznę !

Utwór opisuje układ sił wrogich sobie wojsk. Moskali, którzy ruszyli z atakiem na redutę Ordona, było zdecydowanie więcej i mieli lepsze wyposażenie (..dwieście harmat grzmiało..). Polacy dysponowali zaledwie sześcioma działami (..Sześć tylko miała harmat,..), jednak walczyli dzielnie i z oddaniem. Poeta pisze także o sile, z jaką car twardą ręką sprawuje rządy i niewzruszony wysyła ludzi na śmierć za swoje bycie Polakiem.

„Reduta Ordona” to przykład liryki patriotycznej. Jest przykładem bohaterstwa i patriotyzmu narodu polskiego .Utwór miał nieść pocieszenie, ukazywać sens powstania, które zakończyło się klęską, promowac bohaterskie postawy Polaków

Nawiązania do tematu

Refleksja na temat współczesnych bohaterów.

Zastanów się nad następującymi tematami:

1.Czy według Ciebie żołnierze reduty byli bohaterami? Uzasadnij odpowiedz.

2.Kto według ciebie jest bohaterem?

- zdefiniuj pojęcie „bohatera"

- podaj 4 cechy, które według ciebie powinien mieć bohater?

- wypełnij formularz, dotyczący osoby która dla ciebie jest bohaterem? (tabela poniżej)

MÓJ BOHATER

KIM JEST (np. nazwisko)

 

Co robi?

                                              

Jakie ma cechy, które czynią go wyjątkowym dla ciebie?

 

 

Zadanie do oceny

Po zakończeniu lekcji powinieneś napisać na Karcie pracy – format A4 (lub 2 strony A5) zadanie na jeden z wybranych tematów:

1. Gdybyś był bohaterem i miał super moce to co chciałbyś zmienić na świecie? Uzasadnij swoje działania.

2. Kto dla Ciebie jest lub mógłby być autorytetem moralnym, bohaterem, którego chciałbyś naśladować? Uzasadnij swoją wypowiedź przykładami.


 

Data dodania: 19.03.2020.

Witam i pozdrawiam!

Wierzę, że rozsądnie spędzacie wolny czas i nadrabiacie zaległości czytelnicze. Pora przypomnieć o języku polskim i o czekających nas zadaniach, ponieważ może się okazać, że czas pobytu w domach wydłuży się.

Czas pobytu w domu nie jest czasem wakacji, dlatego trzeba go wykorzystać do utrwalenia poznanych wcześniej wiadomości. Poprzez Internet poznajecie różne możliwości dokształcania z różnych przedmiotów proponowane przez naszych nauczycieli jak i MEN

1. Co czeka nas z języka polskiego?

  • Powinniśmy dokończyć tematy związane z twórczością Adama Mickiewicza: sonety krymskie , np.; „Stepy Akermańskie” „Reduta Ordona”
  • Poznać historię teatru
  • Przygotować się do analizy i interpretacji „Zemsty” Aleksandra Fredry
  • Przygotować się do analizy i interpretacji „Balladyny” Juliusza Słowackiego.
  • Przygotować się do testu - konkurs o patronie szkoły

2.Informacje o zadaniach na najbliższy czas:

a) Osoby, które nie zaliczyły (powód: były nieobecne, dostały ocenę niedostateczną lub dopuszczającą) testu ze znajomości treści ballad Mickiewicza: „Lilije”,” Świtezianka” mają obowiązek przeczytać balladę Mickiewicza „Romantycznośc”. Z tej ballady w następnym tygodniu będą pisały krótki test. O jego czasie i formie poinformuje zainteresowane osoby do końca tygodnia.

b) Wszyscy obowiązkowo uczą się na pamięć fragm. „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza:

  • ocena dobra - 20 wersów Inwokacji (pierwsze 20 wersów)
  • ocena bardzo dobra - 40 wersów (od początku utworu)
  • ocena celująca- 60 wersów (dowolny fragment)

Recytować będziecie po powrocie do szkoły.

c) W czasie wolnym wszyscy pracują nad swoją prezentacją i wystąpieniem „Spotkanie z autorem” – pod koniec następnego tygodnia poproszę wybrane osoby o przesłanie mi planu swojego wystąpienia.

d) Osoby, które nie zaliczyły (powód: były nieobecne, dostały ocenę niedostateczna lub dopuszczającą) testu o: „Dziadach” Mickiewicza mają obowiązek nauczyć się o w/w utworze w celu poprawy oceny. W następnym tygodniu będą pisały test poprawkowy . O jego czasie i formie poinformuję zainteresowane osoby do końca tygodnia.

Uwaga!!

W piątek o godz.9.30 wspólnie popracujemy nad sonetami Mickiewicza. Bardzo proszę o przygotowanie się do lekcji: siedzimy przed komputerem z książką do j. polskiego i zeszytem. Trzeba mieć telefon lub skaner do ewentualnego przesłania mi opracowanych materiałów.

W razie pytań proszę o e-mail.

Pozdrawiam

Tadeusz Jarząbek

Zadzwoń do nas
12 272 13 38
sp1@myslenice.pl
Jana Sobieskiego 1, Myślenice

Back to top